Thursday, April 17, 2014

Semestar 3-2014

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM
Dan Assalamualaikum...

Kisah aku sepanjang melalui liku-liku kehidupan sebagai mahasiswi kolej di International Islamic College, anak syarikat International Islamic University Malaysia. Alhamdulillah setelah bertungkus lumus dan merasakan debaran untuk daftar di kolej itu, akhirnya aku dah rasmi jadi pelajar di situ. Seronok sangat! Tak sangka pula rezeki aku tak ada di Asasi UIA, tapi ALLAH bagi yang lagi baik.

Aku mulakan sem 1 tahun lepas, bulan 6. Sekarang dah masuk pertengahan bulan 4 tahun 2014. Kiranya setahun lebih juga aku menuntut ilmu di Gombak tu. Rindu dekat family? Confirm! Tapi aku dapat kawan-kawan baru yang menggantikan rasa rindu aku dekat family. Bila jumpa dia orang, fuhhh..seronok betul aku rasa. Daripada kawan sekolej, jadi classmates. Bila nak pindah hostel, aku dengan Amiza pilih satu unit dekat hostel baru. Masuk-masuk aje, aku jadi housemates dengan kawan-kawan yang lain. Lepas tu, dari kawan sekolej, jadi classmates, jadi housemates, terus ke roomates. SubhanALLAH.. Teruja sangat masa tu. Apa yang ALLAH rancang memang terbaik. Aku ada 3 sahabat baru. Let's meet them!



aku di kiri sekali. Diyana. Amiza. Alia
Kita orang memang sangat-sangat rapat. Selalu ber-whatsapp. Voice chat walaupun kadang-kadang tak pernah buka. Katanya jimat kuota. Kahkahkah! Hubungan sahabat ni memang terbaik. Pukul 2-3 pagi bukan masa tidur kita orang. Time tu tengah seronok bersembang sambil buat assignment. Pukul 6 dah bangun. Subuh, lepas tu siap-siap pergi kelas. Memang mengantuk. Tapi seronok. Kita orang ni bersembang macam-macam. Bila waktu cuti, kalau tak balik rumah tu, memang duduk kat hostel aje. Dia orang ni banyak movie, jadi Diyana dah buat keputusan untuk beli speaker. Jadi memang bilik tu jadi tempat menonton. Drama dengan movie, aku rasa semua aku dah tengok. Thank you korang!
 
Hidup kita orang dipenuhi dengan hujan dan pelangi. Ada masa, kita orang akan sedih..masa yang lain gembira. Bila ada quiz, boleh tahan lagi nak bergelak tawa bagai..tapi bila exam..muka masing-masing kusut. Dalam bilik tu, kita orang berempat akan sentiasa bagi motivasi dan semangat antara satu sama lain. Mendoakan kejayaan sahabat-sahabat ni, membuatkan kita orang turut rasa tenang dan selesa untuk tempuh semua final exam. Janji ALLAH itu pasti. DIA akan bukakan jalan penyelesaian untuk hamba-hambaNYA yang berdoa-berusaha-bertawakal. Alhamdulillah, setiap semester, kami semua lulus. Niat pertama harus belajar kerana ALLAH. Kemudian berazam untuk gembirakan hati emak dan ayah. Lepas tu, barulah kita dapat berikan kepuasan untuk diri sendiri.

Semestar sebelum ni, aku, miza dengan alia sama kelas sebab kita orang sama course. Diyana pula bakal cikgu, jadi dia ambil course lain. Dua semester aku sama dengan miza dan alia. Tapi sem 3 ni, alia kelas lain. Cuma aku,miza dengan diyana kela sama. Jadi kebarangkalian untuk kami berempat kelas sama untuk semester akan datang, ada lah juga. Mungkin dalam kelas Advance English 2. Dah pakat ni, nak pilih lecturer mana..kekekeke.

So, inilah jadual sem 3 aku. Nampak mcam sikit, but people keep telling us that these two subjects are killing. I repeat okay, killing subjects! Tapi kita orang tak nak jadikan semua tu sebagai halangan atau dinding penghalang, tapi jdikan satu penghadang untuk kita orang panjat dan melepasinya dengan doa, usaha dan tawakal. Keberkatan dan keredhaan ALLAH adalah ketentuan untuk kejayaan kita orang. Restu emak ayah dan lecturer juga menjadi tiket kemenangan.



Cukuplah sampai sini je aku menaip. Penat pula. Pagi-pagi ni aku duduk sorang-sorang depan depan tv. Tak ada cerita best. Sambung kerja aku baliklah. Assalamualaikum. Doakan kejayaan kita orang. by by!


No comments:

Post a Comment